Szülőknek

Gyermekeink iskoláskoruktól kezdődően – gyalogosként, kerékpárosként, autók, buszok utasaiként – egyre aktívabb résztvevői lesznek a közlekedésnek annak ellenére, hogy életkoruk miatt még nem mindig tudják kezelni az ezzel járó veszélyeket. Ezért idejében, különös gondossággal kell felkészítenünk őket az első önálló lépésekre. Rövid útmutatónk tartalmát közlekedési szakértők és pedagógusok bevonásával állítottuk össze.

Az a célunk, hogy a kicsik és a nagyok számára egyaránt hasznos információkat nyújtsunk, amelyek segítségével magabiztosan, felelősségteljesen és mindenekelőtt biztonságosan fedezhessék fel a körülöttük lévő világot.

A MobileKids (MoKi) – A Daimler kezdeményezése

Nap mint nap több mint ötmilliárd ember – köztük rengeteg gyerek – vesz részt a közlekedésben. A Daimler AG által 2001-ben elindított MoKi program célja, hogy játékos és szórakoztató módon mutassa be a négy-tíz éves korosztálynak a biztonságos közlekedés fontos kérdéseit, illetve időben tudatosítsa az ifjú közlekedőkben az önállóság eléréséhez szükséges közlekedési magatartásformákat.

A közlekedésre való felkészítésnek igazodnia kell a gyermekek fejlettségi szintjéhez. Egy könnyen áttekinthető táblázatban összefoglaltuk Önnek a hat-tíz év közötti gyermekek fizikai és szellemi fejlettségének közlekedésbiztonsági szempontból fontos jellemzőit, illetve ötleteket adunk arra, hogy Önök, a szülők hogyan fejleszthetik ezeket a képességeket.

magazin_aktuell_teaser_T3

Mit észlel a közlekedő gyermek?

A gyermekek vizuális érzékelőrendszere kevésbé fejlett, és gyakorlati tapasztalatok híján az ismeretlen közlekedési helyzetek megítélésében és a veszélyek felmérésében is nehezebb dolguk van. Arról nem is beszélve, hogy testmagasságuk miatt jóval kevesebbet is látnak a forgalomból, mint a felnőttek.

Ön tudta, hogy az iskoláskorú gyermekek...

  • látótere akár 30 százalékkal is kisebb lehet, mint a felnőtteké?
  • gyakran nehezen ismerik fel a balról közeledő tárgyakat?
  • nehezen tudják „megosztani" a figyelmüket, és jellemzően nem tudnak egyszerre több dologra odafigyelni?
  • nem rendelkeznek a felnőttekre jellemző veszélyfelismerő képességgel?
  • csak korlátozottan tudják felmérni és értelmezni a közlekedés többi résztvevőjének szándékait?
  • nem mindig tudnak egyértelműen összekötni egy közlekedési jelzést a hozzá kapcsolódó szabállyal, illetve nem mindig értik a jelzéshez kapcsolódó jelentést?
  • nincsenek tisztában a gépkocsik érzékeléstorzító tulajdonságaival
  • a felkapcsolt fényszórójú gépkocsikat közelebbinek, a nagy és hangos járműveket pedig gyorsabbnak érzékelik?
  • nehezen tudják meghatározni, hogy egy adott zaj milyen irányból érkezik?

Mit jelent ez a gyermekek számára?

Hat-hét éves korban

A szakemberek 6-7 éves gyermekek esetében egocentrikus látásmódról beszélnek. Ez annyit jelent, hogy azt gondolják, hogy „ha én látom az autót, az autónak is látnia kell engem!" Csak homályos elképzeléseik vannak a fékútról, a holttérről vagy a forgalom többi résztvevőjének eltérő nézőpontjáról. Ugyanakkor a veszélyt már ekkor is képesek érzékelni. A gyermekek például már ebben a korban is tudják, hogy ha teljes sebességgel kerékpároznak egy útakadály felé, akkor valószínűleg el fognak esni.

Nyolc-kilenc éves korban

A gyermekek 8-9 éves korukra maguk mögött hagyják az egocentrikus látásmódot. Ez egyébként a biztonságos önálló közlekedés egyik alapfeltétele. Ekkor már jobban meg tudják becsülni a közeledő gépkocsik távolságát, és hallás után is egyre jobban tájékozódnak a forgalomban. A motorikus képességek fejlődésének köszönhetően egyre könnyebben dolgoznak fel és értelmeznek komplex mozgásokat és összetett információkat, így például a közlekedési táblákat.

Tízéves kortól

Ebben az életkorban a magasság- és távolságbecslés már fejlett, így – főleg lakott területen belül – meg tudják határozni a közelítő gépkocsi hozzávetőleges sebességét. Tízéves kortól egyre jobban mérik fel a közlekedési veszélyhelyzeteket is. Ekkor már általában időben észlelik az oldalról érkező autókat is.

Hogyan viselkedik a közlekedő gyermek?

Az iskolakezdéssel sok gyermek mozgástere egy csapásra kiszélesedik: önállóbbá válnak, és egyre többet vannak úton, sokszor kíséret nélkül.

Az úttesten való átkelés a gyermekek számára az egyik legnagyobb kihívás, a figyelmetlenségi tényező vagy a veszélyes helyzetek felismerésének nehézsége miatt. Ráadásul legtöbbször nem tudnak átnézni a látást korlátozó akadályok felett, és emiatt a forgalom többi résztvevője is csak nehezen veszi észre őket.

Ön tudta, hogy a kisiskolás gyermekek...

  • figyelmét gyakran elterelik a környezetükben történő dolgok, így túl későn vagy egyáltalán nem is ismerik fel a veszélyhelyzeteket?
  • jellemző életkori sajátossága az erős mozgáskényszer és motorikus nyugtalanság, ezért gyakran spontán és impulzív módon viselkednek?
  • csak nehezen tudják megszakítani a már egyszer elkezdett tevékenységet – ezért nem állnak meg, ha labda az úttestre gurul?
  • azt hiszik, hogy a veszélyhelyzetekből futással gyorsabban kikerülhetnek?
  • a többi gyalogos magatartását követve tájékozódnak, és nem kérdőjelezik meg annak helyességét?
  • nehezen tudják magukat beleképzelni a közlekedésben résztvevő többi partner gondolkodás- és látásmódjába, ezért azt gondolják, hogy saját észleléseik azonosak a többiekével?

A figyelmes, körültekintő és átgondolt viselkedés korlátja a gyermekek életkorából adódó szellemi és fizikai fejlettségi szint, ezért tudásuk fejlesztése során mindig tekintetbe kell venni az életkori sajátosságaikat. Más emberek, különösen a hasonló korú gyermekek jelenléte nagyban befolyásolja azt, ahogy a gyermekek a közlekedés során viselkednek. A közlekedéspszichológiai vizsgálatok eredményei azt mutatják, hogy a közúti forgalomban egyedül részt vevő gyermekek általában alkalmazkodóak és körültekintőek. Jobban figyelnek a többi közlekedési partnerre, több tájékozódást célzó mozgást mutatnak (pl. balra

és jobbra fordulnak), és a járdán is sokkal koncentráltabban és céltudatosabban közlekednek. Ha azonban hasonló korú társaikkal közlekednek, szinte teljesen figyelmen kívül hagyják a közúti közlekedés szabályait, és csak egymásra figyelnek.

Így segíthet neki, hogy önállóvá váljon! – hasznos információk a hétköznapokra

A biztonságos közlekedésre nevelés elsősorban a helyes magatartásmódok közös, készségszintű begyakorlását jelenti. Gyakoroljon Ön is gyermekével, lehetőleg ismerős, biztonságos terepen!

Járjon elöl jó példával a kezdetektől még akkor is, ha ez néha a nehezére esik. Ne felejtse el, hogy gyermeke az első pillanattól fogva az Ön viselkedését és közlekedési szokásait fogja másolni, és az alapján tájékozódik majd.

magazin_thema2_t1_b1_0

Tippek szülőknek:

  • Kezdeményezzen közlekedési témájú beszélgetést a gyermekével – mindig az életkorának és az adott szituációnak megfelelően. Pl. Miért veszélyes éppen ezen a helyen átkelni az úton? Hol lenne biztonságosabb?
  • Szerepcsere: hagyja, hogy gyermeke kézen fogja, és egy rövid, nem veszélyes útszakaszon vezesse Önt. Eközben folyamatosan magyaráztassa el vele, hogy mi a pontos teendő. A gyermek így megerősítheti saját közlekedési ismereteit, és magabiztosabbá válhat, Ön pedig leellenőrizheti a tudását, és új dolgokat is megtaníthat neki.
  • Sétáljon sokat a gyermekével az utcán, így lehet a legtöbb közlekedési tapasztalatot gyűjteni.
  • Élesítse játékosan gyermeke érzékeit: melyik irányból jön ez a zaj? Ki látja meg az első autót a távolban? Előttünk vagy mögöttünk dudált az autó?
  • Végezzenek szórakoztató gyakorlatokat a járművek sebességének érzékeltetésére! Pl. mennyi időre van szüksége a traktornak, a tehergépkocsinak, a sportautónak, amíg elhalad mellettünk? „Számoljunk együtt: egy, kettő, három, négy..."
  • Fejlessze gyermeke finommotorikáját már az első járművével! Tudta, hogy aki támasztókerekekkel közlekedik, nem gyakorolja az egyensúlyozást, ezért erre a célra alkalmasabbak a rollerek vagy a futóbiciklik?

Cookie-kat használunk

Ezzel a weboldal még inkább felhasználóbarát kialakítása és folyamatos fejlesztése a célunk. A weboldalak további használatával hozzájárul a cookie-k alkalmazásához.
További információk a Cookie-kkal kapcsolatos megjegyzésekben találhatók.
Rendben, elfogadom